چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

چه پزشكان و متخصصاني مي‌توانند كمردرد شما را درمان كنند؟

۵۵ بازديد

هر كسي در طول عمر خود با مشكلات متنوع سلامتي روبرو خواهد شد. براي هر كدام از اين مشكلات، پزشكان متخصصي وجود دارد كه مي توانيد مشكل خاص خود را به او بسپاريد تا به درمان شما كمك كند. يكي از مشكلاتي كه مردم زيادي با آن دست به گريبان هستند كمر درد است. هر كسي دست كم يك بار در طول زندگي خود درد كمر را تجربه كرده است. اگر شما هم دچار كمردرد مي شويد و يا برخي مواقع گرفتار اين درد مي شويد، حتما اين مقاله را بخوانيد

علل اصلي كمر درد شما چيست؟ 

بروز درد در قسمت پشت و مخصوصا در بخش پاييني آن (يعني كمر)، مي تواند دلايل و علل زيادي داشته باشد. اما مشاهدات حاكي از آن است كه رايج ترين علل بروز اين درد عبارتند از:

وارد شدن آسيب خفيف تا شديد به سيستم عضلاني يا تاندون ها

بروز مشكل و وارد شدن ضربه به رباط ها يا ليگامان هاي كمر

و يا بيرون زدن ديسك هاي بين مهره اي كه در اصطلاح پزشكي به آن هرني ديسكال گفته مي شود.

متخصص كمردرد : براي كمر درد بايد چه دكتري بريم؟ 

به طور معمول پس از هر مشكلي مربوط به سلامتي بدن، اولين كسي كه به او مراجعه خواهيد كرد پزشك عمومي خواهد بود. اگر مشكل كمر درد شما خفيف و جزئي باشد، پزشك عمومي مي تواند مداخله كند و با تجويز دارو مشكل شما را برطرف كند

متخصص مغز و اعصاب

همانطور كه از نام اين متخصص بر مي آيد، او در تشخيص و درمان مشكلات مربوط به مغز و اعصاب مركزي و محيطي تخصص دارد. از آنجايي كه طناب نخاعي بخشي از سيستم عصبي است و در طول ستون فقرات قرار گرفته است. اگر مشكل شما مربوط به نخاع باشد بايد به يك متخصص مغزو اعصاب خوب مراجعه كنيد. اگر مشكل مربوط به نخاع باشد، علايم آن مي تواند به صورت درد كمر و يا درد اندام تحتاني همراه باشد.

متخصص طب ورزش 

ورزشكاران بيشتر با چنين متخصصاني آشنا هستند. چنانچه حين داشتن فعاليت فيزيكي و يا انجام تمرينات ورزشي دچار آسيب ديدگي شده ايد و كمرتان درد مي كند، حتما به يكي از اين متخصصان مراجعه كنيد.

متخصص روماتولوژي

يكي از تخصص هاي اين پزشك، تشخيص و درمان مشكلات مربوط به مفاصل بدن است. ستون فقرات نيز از تعداد زيادي مهره استخواني و مفاصل كوچك تشكيل شده است. بنابراين اگر مشكل كمردرد شما مربوط به مفاصل ستون فقرات باشد بايد به يك متخصص روماتولوژي مراجعه كنيد.

فيزيوتراپيست

در بسياري از موارد ممكن است شما به تشخيص يك متخصص يا جراح ارتوپدي به يك فيزيوتراپ ارجاع داده شويد. فيزيوتراپيست به بازيابي عملكرد كمر شما و تسكين برخي از انواع درد ها كمك مي‌ كند

سلبريتي هايي كه ارتودنسي انجام داده اند كدامند؟

۶۲ بازديد

سلبريتي هايي كه ارتودنسي انجام داده اند بسيارند اما ما در اينجا مي توانيم تنها تعدادي از آنها را نام ببريم.

آيا دندان هاي افراد مشهور مرتب تر از ديگران است؟

خير دندان هاي افراد مشهور هيچ تفاوتي با ساير افراد جامعه ندارد.

آنها نيز ممكن است به ارتودنسي نياز داشته باشند.

تفاوت اصلي اين است كه افراد مشهور بايد از طريق چشم مردم پذيرش بشوند.

بنابراين بايد معايب آنها برطرف شده باشد.

بسياري از آنها همانطور كه در حرفه خود پيشرفت مي كنند مايلند ظاهر خود را نيز بهبود ببخشند.

زيرا زيبايي ظاهرشان مي تواند منجر به ايجاد فرصت هاي بيشتر شغلي برايشان باشد.

اين تفاوت اصلي آنها با ديگر افراد جامعه است.

به همين دليل است كه سلبريتي هايي كه ارتودنسي انجام داده اند به زيبايي لبخند با استفاده از عمل هاي ترميم و زيبايي دندان (ايمپلنت دندان، بريج دندانو...)خود نيز اهميت مي دهند.                                                                                                                                                

سلبريتي هايي كه ارتودنسي انجام داده اند از كدام روش استفاده كرده اند؟ 

ارتودنسي نامرئي يكي از انواع ارتودنسي است كه مزاياي فراواني دارد.

اين ارتودنسي به بيمار اجازه مي دهد بدون نياز به نصب لوازم دائمي در دهان ارتودنسي خود را انجام دهد.

دستگاه ارتودنسي ثابت گزينه مناسبي براي افراد مشهور

ارتودنسي ثابت كارآمد ترين بريس هاي دنداني هستند كه سلبريتي هايي كه ارتودنسي انجام داده اند از آن استفاده كرده اند.

بريس ارتودنسي تشكيل شده است از مجموعه اي از:

  • سيم قوس دار ارتودنسي
  • لنگر گاه
  • براكت ها
  • نوارهاي لاستيكي كوچك

مراقبت از بريس ارتودنسي

سلبريتي هايي كه ارتودنسي انجام داده اند مسلما دستورات ارتودنتيست خود را به خوبي اجرا كرده اند.

زيرا در صورت عدم اجراي آنها هرگز صاحب دندان هاي به آن زيبايي نمي شدند.

رعايت بهداشت دهان و دندان در حين ارتودنسي بسيار تاكيد شده است.

شما بايد در صورت شكستن و يا لق شدن هر گونه سيم يا گرو هاي لاستيكي آنها را سريعا جايگزين كنيد.

برخي از افراد مشهوري كه داراي بريس ارتودنسي بوده اند عبارتند از:

آنجلينا جولي، درو درويمور، دني گلوور، پرنسس هري، اما واتسون، فاي دوناوي، استلاي، گوان استفاني،چلسي كلينتون، ايمان هيل، كنال جنر، جاني دپ

شما نيز در صورت نياز مي توانيد با استفاده از درمان ارتودنسي زيبايي را به لبخند خود بازگردانيد(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.)

انواع روش هاي كاشت ابرو

۷۱ بازديد

ريزش ابرو به دلايل متعددي ميتواند اتفاق بيافتد . ممكن است به علت تغييرات هورموني ، بروز عفونتي در بدن ، مشكلات پوستي و يا اختلال در سيستم ايمني بدن ، آسيبهاي جسمي ، تنش هاي عصبي و ضربه هاي روحي رخ دهد . در ميان اختلالات غذايي و كمبود ويتامين ها هم نقش مهمي ايفا مي كند .

اختلالات تيروئيدي هم سبب ريزش ابرو ميشوند . غده تيروئيد فرايند متابوليسم را كنترل مي كند و پر كاري و كم كاري آن مي تواند در چند پروسه طبيعي از جمله رشد مو اختلال ايجاد كند . افزايش سن ميتواند علت ديگري براي ريزش ابرو قلمداد شود . استفاده از داروهاي خاصي مثل داروهاي شيمي درماني هم ميتواند سبب ريزش موقتي ابرو شود .

كاشت ابرو با روش SUT

در روش كاشت ابرو SUT هيچ نيازي به بيهوشي و تيغ جراحي نيست و در پايان هم هيچ اثري از اسكار يا بريدگي مشاهده  نمي شود . كار توسط ابزار اتوماتيك و تحت نظارت جراح با تجربه انجام ميشود . در اين روش موهاي ابرو با تراكم و زيبايي خاصي رشد مي كنند بر خلاف روشهاي ديگر به جلسات مكرر نيازي ندارد . اين روش در مقايسه با روشهاي ديگر تراكم موي سه برابري را نشان ميدهد . از مزاياي ديگر آن طبيعي بودن خط رويش ابرواست . رشد كاملا بدون دردي است .

كاشت ابرو به روش FUT

در روش كاشت ابرو fut ، موهايي از قسمتهايي با تراكم بيشتر مثل پشت سر برداشته  ميشود . اينكار به اين منظور انجام ميشود تا نتيجه ي كار به شكل مطلوبي محقق شود از انجاييكه ساختار چهره ي هر فرد منحصر به فرد است انتخاب متخصص با تجربه براي انجام اين عمل بسيار مهم  است . در ابتدا بررسيهاي اوليه روي موهاي پشت سر صورت ميگيرد و گرافتهاي مورد نياز برداشته  ميشود . سابقه ي بيمار بايد بررسي شود براي مثال از افراد سيگاري خواسته ميشود مدتي سيگار مصرف نكنند .از انجاييكه چند دارو مثل اسپرين و يا داروي ضد التهابي بايد تجويز شود واكنشهاي آلرژيكي بيمار بررسي ميشود .

كاشت ابرو به روش FUE

روش كاشت ابرو fue را ميتوان براي تمام سنين استفاده كرد تا حدودي مشابه روش FUT است به اين صورت كه موهايي از قسمتهاي پشت سر برداشته  ميشود . معمولا بدون درد و اثر اسكار جراحي است . در اين روش با استفاده از ابزار بسيار ظريفي فوليكولهاي مو برداشته ميشود تا ظاهر طبيعي آن بعد از كاشت حفظ شود  . يك متخصص كاشت مو خوب اين كار را طي دو جلسه  انجام ميدهد تا بهترين تراكم مو حاصل شود.

 

آموزش استفاده از دستشويي به نوزاد

۶۵ بازديد

آموزش استفاده از دستشويي به نوزاد چيست؟ 

آموزش استفاده از دستشويي به نوزاد ان، كه “ارتباط تخليه” يا “بهداشت طبيعي نوزاد” نيز ناميده مي شود، عمل آشنا كردن كودكتان با توالت يا صندلي دستشويي در سن خيلي كم معمولا براي كودك چهار ماهه و يا كودك پنج ماهه است.

 

بعضي از والدين كه اينكار را انجام مي دهند، هرگاه ادرار يا مدفوعي را پيش بيني كنند، با دوان دوان رساندن كودكشان به نزديك ترين حمام، كاملا از پوشك جلوگيري مي كنند. بقيه دائم پوشك عوض مي كنند. در اين گونه موارد معمولا يك كودك هجده ماهه دانش اموخته شده است – كه اين، يعني ا ومي داند چه موقع از توالت استفاده كند و با موفقيت خود را به آنجا برساند.

 

در مقابل، تحقيقات نشان مي دهد كودك معمولي پسر، در ايالات متحده در ۳۹ هفتگي و دختر معمولي در ۳۵ هفتگي، مي توانند به طرز قابل اعتمادي خشك بمانند و از حمام استفاده كنند.

 

با اينكه معني آموزش دستشويي كردن به يك نوزاد كوچك براي بسياري از والدين غير عادي به نظر مي رسد، مفهوم جديدي نيست. پيش از سال ۱۹۵۰، بيشتر كودكان در امريكا در سن ۱۸ ماهگي آموزش دستشويي رفتن ديده بودند. و امروزه، بيشتر كودكانِ آفريقايي، آسيايي و اروپايي، قبل از تولدِ دو سالگي خود آموزش ديده اند.

 

پس چرا كودكان امريكايي و والدينشان، اينقدر به پوشك هايشان وابستگي دارند؟ بسياري فكر مي كنند، كه بخشي از اين موضوع، به اندازه اختراع پوشك هاي يكبار مصرف، به تغيير عقيده متخصصان درباره آموزش استفاده از دستشويي مربوط است.

 

در دهه ۱۹۵۰، متخصص كودك، بنجامين اسپاك و ديگر متخصصان توصيه رويكرد ساده تري براي آموزش توالت رفتن را آغاز كردند. پس از آن در دهه ۱۹۶۰، حتي متخصص كودك و كارشناس والدين، تي. بري برازلتون، راه حل ملايم تر و “كودك- محور”تري توصيه مي كند: او والدين را تشويق مي كند، به كودكانشان اجازه دهند، زمان ترك كردن پوشك را خودشان انتخاب كنند.

 

نظريه برازلتون، تقريبا همزمان با پوشك هاي يكبار مصرف، كه براي كودكان راحتتر به نظر مي رسيدند و سرو كار داشتن با آنها براي والدين راحتتر است، مشهور شد. با اين پيش زمينه، بالا رفتن متوسط سن آموزش توالت رفتن،تعجب آور نيست.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد رشد كودك يك ماهه تا كودك يك ساله مي توانيد به وبسايت بهداشت و سلامت  نسخه مراجعه كنيد..

مدت زمان بازيابي مورد انتظار پس از عمل جراحي باي پس روده

۸۷ بازديد

باي پس روده يك عمل جراحي است كه به منظور كاهش وزن دائمي در ۲ مرحله انجام مي‌شود. اين عمل در واقع تركيبي از دو عمل لاغري ديگر است و به آن دئودنال سوئيچ نيز گفته ميشود. دئودنال سوئيچ يكي از پيچيده‌ترين پروسه هاي جراحي-درماني در پزشكي است كه در آن هم حجم معده و هم جذب مواد غذايي كاهش ميابد. اين عمل جراحي در مقايسه با انواع ديگر جراحي‌هاي لاغري(عمل اسليو معده و عمل ساسي معده و...) نيازمند مدت زمان بيشتري براي ريكاوري است. زمان اين عمل جراحي لاغري مي‌تواند بين ۳ تا ۴ ساعت باشد. و زمان بازيابي و طول دوره نقاهت جراحي باي پس روده نيز براساس سلامت كلي فرد و شرايط ديگر متفاوت است. علاوه بر اين، هرچقدر عمل بيشتر طول بكشد ممكن است مدت زمان بازيابي نيز بيشتر شود.

دوره نقاهت جراحي باي پس روده دئودنال سوئيچ به سلامت كلي بيمار و پيچيدگي هايي بستگي دارد كه ممكن است در طول دوره نقاهت توسط بيمار تجربه شود.

اگر عمل باي پس به صورت باز صورت گرفته باشد، طول مدت ريكاوري افزايش ميابد و ۴ تا ۶ هفته براي بهبودي كامل نياز است.

بيماراني كه در مدت زمان طولاني عمل شده اند معمولا بين ۳ تا ۴هفته ميتوانند به زندگي عادي برگردند.

و بيماراني كه تحت عمل لاپاراسكوپي دئودنال سوئيچ را انجام داده اند طي فقط ۱ تا ۲ هفته ميتوانند به بهبودي دست پيدا كنند

حتي بعد از مدت زمان هاي ذكر شده در بالا، بهبودي مداوم و طولاني مدت تنها زماني بدست مي آيد كه در سبك زندگي تغييراتي ايجاد كرده و پايبند رژيم غذايي سالم باشيد.

نتايج

در حالي كه نتايج نهايي در هر بيمار متفاوت است، ميزان موفقيت كلي عمل جراحي دئودنال سوئيچ بسيار خوب است. براساس نتايج مطالعات اخير، به طور متوسط، بيماراني كه از دستورالعمل‌هاي تعيين‌شده پيروي مي‌كنند و نقش فعالي در بهبود خود دارند، در طول سال اول پس از عمل جراحي باي پس روده حدود ۶۰ درصد، و در طول سال دوم نيز نزديك ۷۵ تا ۸۰ درصد از اضافه وزن خود را از دست مي‌دهند.

براي كسب اطلاعات بيشتر بهتر است با يك متخصص جراحي لاغري مشورت كنيد.

چگونه از بريس هاي خود مراقب كنيم؟

۷۶ بازديد

بريس يا (Braces) يك روش عالي براي صاف كردن دندان ها، اصلاح مشكلات بايت، بهبود ظاهر و افزايش عزت نفس در شما است. با اين حال، براي رسيدن به بهترين نتيجه ممكن، كارهايي وجود دارد كه بايد انجام دهيد

كمي بعد از اتصال بريس ها… 

پس از آنكه بريس  به دندان شما متصل شد، يك دوره 3 تا 7 روزه پيش روي شما قرار خواهد داشت. كه ممكن است در اين دوره مشكلات كوچكي براي شما پيش بيايد. براي مثال طي اين چند روز، ممكن است با وجود اتصال بريس ها نتوانيد به درستي صحبت كنيد. يا در صحبت كردن دچار مشكل باشيد. و يا اينكه هنگام بستن لب ها و دهان كمي حس ناخوشايند داشته باشيد.

سست و يا لق شدن دندان ها 

روند صاف كردن دندان‌ هاي شما شامل حركت دادن آن‌ها به سمت موقعيت هاي مورد نظر متخصص ارتودنسي است. اين وضعيت مي تواند باعث شود برخي از دندان‌هاي شما در دهان سست شوند. برخي از افراد حتي ممكن است متوجه شوند كه دندان‌هايشان در كل مدت زمان درمان كمي شل يا لق شده است. با اين حال، اين كاملاً طبيعي است و بعد از برداشتن بريس ها، دندان هاي شما در فك و موقعيت جديد خود محكم جا مي‌گيرند

شكسته شدن براكت و يا سيم ارتودنسي 

حتي اگر رژيم غذايي مناسب و توصيه شده پس از بريس ارتودنسي را مصرف مي‌كنيد و مرتبا با مسواك زدن يا نخ دندان كشيدن از دندان ها و بريس ها مراقبت مي‌كنيد، باز هم ممكن است شاهد شكسته شدن براكت و يا سيم در طول مدت درمان خود باشيد.

اگر متوجه شده ايد كه يكي از براكت هاي شما شل شده است، براي پيشگيري از آسيب براكت به ساختارهاي دهان مثل لپ ها يا لب ها حتما از مقداري وكس ارتودنسي استفاده كنيد. تا زائده هاي براكت به اين ساختارها آسيب وارد نكند.

غذا خوردن با بريس‌ها

اگر براي مدتي است كه بريس ارتودنسي داريد، بهتر است براي جلوگيري از بروز مشكلات متنوعي مانند شكسته شدن و يا شل شدن بخش هاي مختلف بريس تغييراتي در سبك زندگي و رژيم غذايي خود ايجاد كنيد.

به عنوان يك قاعده كلي، شما بايد بايد و بايد از مصرف غذاهاي بيش از حد چسبنده و شيرين كه مي‌توانند در لابلاي براكت‌ ها، سيم ها و بندهاي بريس گير كنند خودداري كنيد.

مسواك زدن و نخ دندان كشيدن

مسواك زدن و كشيدن نخ دندان به شيوه اي مناسب و صحيح، براي جلوگيري از سوراخ شدن دندان و يا پوسيدگي آن ها در اطراف براكت ها ضروري است. به طور معمول توصيه مي شود علاوه بر مسواك زدن در صبح و قبل از خواب، بعد از هر وعده غذايي يا ميان وعده، مسواك بزنيد.

هنگام نخ دندان كشيدن، به ياد داشته باشيد كه بالا و پايين هر سيم را نخ بزنيد. اگر در مورد چگونگي و راهكار صحيح نخ دندان زدن با بريس مطمئن نيستيد و اطلاعات كافي نداريد، بهتر است از متخصص ارتودنسي كمك بگيريد و شيوه صحيح نخ دندان زدن را از او ياد بگيريد.(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.)

 

مشكلات دندان و راه حل هاي دندانپزشكي

۶۶ بازديد

مشكلات دندان بايد هر چه سريعتر برطرف شود تا بتوان از مسائل جانبي جلوگيري كرد.

چند راه حل براي مشكلات دندان

1.دندان درد 

شما يك قرار ملاقات با دندانپزشك خود داريد و نمي توانيد تا آن موقع دندان درد خود را تحمل كنيد.

با اين حال راه حل هايي موقتي براي رهايي از دندان درد وجود دارد.

اما اگر متوجه تورم در گردن و يا در اطراف دندان همراه با تب هستيد ، اين نشان دهنده آبسه است.

آبسه يك مشكل جدي است كه نياز به درمان هاي خاصي دارد.

در اين مواقع دندانپزشك شما درمان هايي را با آنتي بيوتيك ها و ساير درمان ها تجويز مي كند.

2.لكه هاي دنداني

لكه هاي دنداني ممكن است در اثر مصرف برخي از مواد خوراكي مانند غذاها ، نوشيدني ها ، داروها و يا در اثر استفاده از تنباكو سيگار كشيدن و يا تروما باشد.

اينها برخي از چيزهايي هستند كه مي توانند به دندان هاي شما آسيب برسانند.

براي ازبين بردن لكه هاي دنداني شما سه گزينه پيش رو داريد

اين گزينه ها عبارتند از: 

  • دندانپزشك شما از يك عامل سفيد كننده دندان و يك نور ويژه در اين مواقع استفاده مي كند.(بليچينگ دندان)
  • ساده ترين راه حل استفاده از ژل يا خمير دندان سفيد كننده دندان براي حذف لكه هاي سطحي است.

مشكلات دندان لب پر شده

اين مورد از انواع تروما يا آسيب ديدگي دنداني است.

تصادف مي تواند يك تراشه بر روي دندان هاي شما ايجاد كند.

اگر شكستگي زياد باشد و پالپ در معرض خطر باشد ممكن است به يك كانال ريشه و سپس روكش دندان يا تاج احتياج داشته باشيم.

دندان هاي اضافي

دندان هاي كامل  چند تا هستند؟

اغلب افراد در پاسخ به اين سوال مي گويند ، كودكان داراي 20 دندان هستند و بزرگسالان 32 دندان در دهان خود دارند.

اما اين پاسخ نادرست است.

برخي افراد بطور طبيعي و مادرزادي داراي دندان هاي اضافي هستند.

درمان در اين افراد به اين ترتيب است كه در ابتدا دندان هاي اضافي برداشته مي شوند سپس به وسيله درمان ارتودنسي دندان هاي آنها مرتب مي شوند.

فاصله بين دنداني

شما ممكن است فاصله بين دندانهاي جلوي خود را در نظر نگيريد و آنرا از جمله مشكلات دندان ندانيد.

اما افراد برجسته و مشهور مانند مدونا / خواننده ، آنا پاوين / بازيگر، لورن هاتون / بازيگر راه حل هايي براي برطرف كردن اين شكاف دنداني پيدا كرده اند.

راه حل هايي مانند درمان ارتونسي يا استفاده از ونير ها(لمينت دندان)

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي (ايمپلنت دندان، بريج دندان، پروتز دندان و..) مي توانيد به سايت كلينيك دندانپزشكي ايده آل مراجعه كنيد.

 

متخصص بيخوابي- چه پزشكاني مي توانند بي خواب را درمان كنند؟

۹۵ بازديد

برخي از پزشكان مي‌توانند در تشخيص و درمان بي خوابي به شما كمك كند. بسته به مدت زمان بروز و نشانه هاي بيخوابي شما، پزشك عمومي ميتواند شما را به يك متخصص بيخوابي ارجاع دهد. به عنوان مثال، پزشك عمومي ممكن است شما را به يك متخصص مغز و اعصاب، روانشناس، روانپزشك يا متخصص طب جايگزين ارجاع دهد.

پزشك عمومي 

 افراد پس از اينكه متوجه علايم بي خوابي خود شوند، اغلب به يك پزشك عمومي يا پزشك خانواده مراجعه مي‌كنند. اين پزشكان ممكن است استراتژي هاي ساده اي براي كمك به بهبود خواب، به بيماران ارائه دهند. به عنوان مثال، آنها ممكن است به بيمار توصيه كنند كه در عادات روزانه يا شيوه زندگي خود تغييراتي ايجاد كنند

متخصص اطفال 

 اگر فكر مي كنيد فرزند شما بي خوابي دارد، با پزشك متخصص اطفال ملاقات كنيد. متخصص اطفال ميتواند در نقش يك متخصص خواب ظاهر شود و با ارزيابي هاي خود به مديريت شرايط كودك بپردازد. پزشك متخصص اطفال پزشكي است كه آموزش هاي بيشتري در زمينه درمان كودكان ديده است. آن ها مي توانند به تشخيص و ارائه يك راه حل درماني مناسب براي كودك كمك كنند.

متخصص پزشكي خواب يا طب خواب

 برد متخصصان پزشكي آمريكا (ABMS) گواهينامه هاي تخصصي در زمينه هاي مختلف، از جمله داروهاي خواب، ارائه مي دهد. بسياري از انواع پزشكان، از جمله پزشكان مراقبت هاي اوليه، متخصص اطفال، و متخصصان مغز و اعصاب مي توانند به عنوان متخصص خواب تأييد شوند. متخصصان پزشكي خواب در تشخيص و مديريت شرايط مربوط به خواب، بسيار ماهر هستند. اگر پزشك عمومي شما در پزشكي خواب گواهينامه نداشته باشد، شما را به يك پزشك ديگر ارجاع مي‌دهد.

متخصص مغز و اعصاب

 همچنين ممكن است شما به يك متخصص مغز و اعصاب خوب  ارجاع داده شويد. متخصص مغز و اعصاب يك دكتر است كه آموزش هاي جامعي را در زمينه اختلالات سيستم عصبي ديده است. عدم تعادل در شرايط مغز شما، مي تواند علائم منفي بسياري از جمله بي خوابي ايجاد كند. متخصصين مغز و اعصاب همچنين سندرم پاي بيقراري كه علت شايع بي خوابي است را درمان مي كنند.

انشناس يا روانپزشك

 روانشناسان و روانپزشكان مي توانند به درمان برخي از انواع بي خوابي كمك كنند.  روانشناس يك متخصص روحي و رواني است كه رفتار و فرآيندهاي ذهني را مطالعه كرده است. روانپزشك يك پزشك است كه متخصص در تشخيص و درمان اختلالات رواني است. روانپزشك مي تواند داروهايي تجويز كند، در حالي كه يك روانشناس نمي تواند چنين كاري انجام دهد.

 

چگونه دندان هاي خود را در برابر گذشت زمان محافظت كنيم؟

۷۱ بازديد

محافظت از دندان در برابر سايش و فرسودگي 

درست است كه اين ساختارها ممكن است در طول زمان دچار سايش شوند، اما بد نيست بدانيد دندان هاي شما به شكل باور نكردني و عجيبي قوي و مستحكم هستند. اما با اين وجود در طول زمان هر ساختار مستحكمي مانند سنگ نيز دچار فرسودگي خواهد شد.

انجام روزانه فعاليت هايي مثل جويدن، آسياب كردن و گاز گرفتن مواد غذايي ميناي دندان را از بين مي برد. انجام اين فعاليت ها سطوح و لبه هاي دندان ها را نيز صاف ميكند كه يكي ديگر از مشكلات دندان است.

جويدن يخ و ساير مواد غذايي سفت و سخت مي‌تواند باعث خراشيده شدن ميناي دندان و حتي شكسته شدن دندان ها شود. شايد بتوانيد به تنهايي مانع از بدتر شدن خرابي دندان و سايش آن شويد، اما بدون مراجعه به يك دندانپزشك محال است بتوانيد از اين فرسودگي نجات پيدا كنيد.

يكي ديگر از عللي كه مي‌تواند باعث سايده شدن دندان ها به هم شود، دندان قروچه شبانه است. براي حل اين مشكل احتمالا شما نياز به ويزيت متخصص ارتودنسي داريد و او به شما وسيله اي خواهد داد كه مانع از آسيب ناشي از دندان قروچه خواهد شد.(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.)

لثه هاي خود را سالم نگه داريد

مواد مضر و بدشكلي به نام پلاك هميشه روي دندان هاي شما شكل مي گيرد. اگر آن را برطرف نكنيد، در دراز مدت مي‌تواند باعث بروز درد، تورم و حتي خونريزي در لثه شود. پلاك دندان حتي مي‌تواند باعث بروز عفونت‌هايي شود كه به استخوان فك نيز سرايت كرده و به آن آسيب وارد مي‌كند

اجازه ندهيد دهان شما خشك شود

توليد و ترشح بزاق در دهان به تميز كردن دندان ها كمك مي كند و ساختارهاي دهان را از پوسيدگي محافظت مي كند. اما به طور معمول با افزايش سن فضاي داخلي دهان شما تمايل دارد كه بيشتر از دوره جواني خشك شود. يعني به انداه سال هاي جواني رطوبت كافي ندارد زيرا ترشح بزاق كاهش پيدا خواهد كرد.

مراقب اسيد باشيد

نوشيدني هاي گاز دار، مركبات و بسياري ديگر از آب ميوه ها حاوي مقادير مشخصي اسيد هستند. علاوه بر اين مواد، غذاهاي قندي و نشاسته اي نيز باعث مي شوند كه دهان شما اسيدي شود. يك محيط اسيدي نيز چيزي نيست كه ميناي دندان تحمل حضور در آن را داشته باشد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد دانستني هاي دندانپزشكي (ايمپلنت دندان ، بريج دندان، دندانپزشكي كودكان و...) نيز مي توانيد به سايت دندانپزشكي دركلينيك مراجعه كنيد.

 

درمان هاي موثر در ريزش مو

۹۱ بازديد

دو روش كه براي غلبه بر مشكل ريزش مو در مردان به كار برده مي شود درمان هاي داخلي و درمان هاي خارجي مي باشند.در شيوه درمان داخلي براي ريزش مو با الگوي مردانه توليد دي هيدروتستوسترون يعني هورمون مردانه اي كنترل مي شود كه فوليكول هاي مو افراد مستعد ريزش مو به لحاظ ژنتيكي را ضعيف مي كند

مزوتراپي 

مزوتراپي  يك روش غيرتهاجمي آرايشي است  كه در آن نيازي به جراحي براي ترميم مو نيست. در اين روش درماني با كمك ريز تزريق هايي بافت پوست در زير لايه اپيدرم هدف قرار مي گيرد و لايه ي مزودرم را كه با عمق نزديك يك ميلي متر در زير لايه سطحي پوست است تحريك به بازسازي و ترميم موي طبيعي انسان مي كند.براي ترميم ريزش مو محلول مزوتراپي كه حاوي تركيب خاصي از برخي مواد شيميايي ، مواد معدني، آمينواسيدها، ويتامين ها، اسيدهاي هسته اي و كوآنزيم ها است، با دوزهايي كه مناسب با نياز خاص بيمار تنظيم شده است به پوست سر تزريق مي شود.

ليزرتراپي 

يكي از راه هاي موثر تقويتي براي تقويت مو ليزر تراپي يا همان ليزر سرد است كه نوعي ليزر با انرژي نوري توليد شده مي باشد.نور استفاده شده در ليزر تراپي مادون قرمز است.

دستگاهي كه در ليزر تراپي استفاده مي شود اثر گرمايش ندارد و بنابراين هيچ يك از آسيب هاي مربوط به سوختگي پوست با ليزر در بيمار ايجاد نمي شود.اين روش با سطح انرژي و جريان كم همراه با اثربخشي بالا صورت مي گيرد و جراحي در آن انجام نخواهد شد.

كاشت مو 

كاشت مو عملي جراحي است كه در آن فوليكول هاي مو از بخش هاي ديگر به بخش كم پشت و يا طاس پيوند زده مي شود.كاشت مو عمدتا توسط يك متخصص كاشت مو خوب براي درمان طاسي با الگوي مردانه انجام مي شود.

كاشت مو امروزه با چند روش انجام مي شود كه اغلب آن ها بسيار مطمين هستند و تا به حال نيز نتايج خوبي ديده شده است و اكثر بيماران از انجام آن رضايت داشته اند.كاشت مو سن خاصي دارد و معمولا در سنين زير بيست و سه سال انجام اين عمل توصيه نمي شود و اغلب صورت نمي گيرد.