چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

ارتودنسي در دوران بارداري

۷۵ بازديد

ارتودنسي در دوران بارداري  را نيز  مي توان ادامه داد  به شرط اينكه موارد بسياري را رعايت كنيد.

تغييرات هورموني در بدن در دوران بارداري مي تواند خطر تورم و  تحريك لثه را توسط ارتودنسي افزايش دهد.

ارتودنسي ممكن است لثه ها را تحريك كند و تغييرات هورموني امكان دارد به روي حركات ارتودنسي تاثير گذارد.

اين مهم است كه بيماران به طور منظم  توسط متخصص ارتودنسي خود معاينه مكرر داشته باشند؛ در اين شرايط خاص يهتر است در انتخاب متخصص ارتودنسي دقت كنيد و بهترين متخصص ارتودنسي نزديك به محل سكونت خود را انتخاب كنيد، مثلا اگر ساكن كرج هستيد بهتر است بهترين متخصص ارتودنسي در كرج را انتخاب كنيد.

عكسبرداري در طول دوران بارداري 

اگر شما هنوز درمان ارتودنسي را شروع نكرده ايد حتما اين را مي دانيد كه اشعه راديولوژي براي جنين خطرناك است .

در ابتداي درمان ارتودنسي استفاده از عكسبرداري براي تشخيص نوع درمان لازم  و ضروري است.

بنابراين براي شروع درمان ارتودنسي بهتر است اگر باردار هستيد  اين كار را تا سال آينده به تاخير بياندازيد.

اما اگر درميانه راه هستيد.

يا مراحل اوليه ارتودنسي را پشت سر گذاشته ايد  فقط كافي است كه ارتودنتيست خود را از بارداري تان باخبر كنيد تا او  بتواند مراقبت هاي لازم را از شما به عمل بياورد.

اثر هورمون هاي بارداري در درمان ارتودنسي

طبق مطالعات انجام گرفته برروي زنان بارداري كه تحت درمان ارتودنسي هستند، تاثير گذاري هورمون پروژسترون قادر است در طولاني مدت ميزان حركت دندان ها را كاهش دهد.

آموزش و آگاهي بيمار براي ارتودنسي در دوران بارداري

اين مهم است كه حرفه پزشكي در برخورد با بيماران از اهميت مراقبت از دندان در دوران بارداري نيز آموزش هاي لازم را ارائه دهند.

علاوه براين ارائه دهندگان مراقبت هاي بهداشت دهان و دندان بايد از اهميت مراقبت از دندان در دوران بار داري و اثرات سلامت پريودنتال ضعيف در دوران بارداري و پس از بدنيا آمدن نوزاد آگاه باشند.

در اين مورد تكنيك هاي اصلاح رفتار هاي مختلف مي تواند به كار گرفته شود.

همچنين آموزش هاي لازم براي تميز كردن حرفه اي دهان، دندان و لثه در طول دوران بارداري به زنان باردار آموزش داده شود.

بهداشت دهان و دندان و ترميم دندان ها در طول درمان ارتودنسي

در طول دوران بارداري ممكن است دندان ها حساس شود يا كمي آسيب پذيرتر از قبل شده باشند.

بنابراين هر نوع آسيب را بايد فورا ترميم و رسيدگي كرد.

اگر دندان درد داشتيد از درمان هاي خانگي براي دندان درد خود استفاده كنيد.

در حين درمان ارتودنسي در دوران بارداري ،  بايد هر وضعيت پريودنتال موجود رسيدگي شود.

از آنجا كه در دوران بارداري تغييرات هورموني صورت مي گيرد.

لثه ي زنان باردار ممكن است كمي ملتهب به نظر برسد و در اين مورد جاي نگراني وجود ندارد.

براي مطالعه بيشتر: مجله اينترنتي ارتودنسي دندان

آزمايشات باليني براي تومورهاي مغز و نخاع

۱۲۰ بازديد

وقتي كه به شما گفته مي شود تومور مغزو نخاع داريد ممكن است تصميمات زيادي بگيريد. يكي از مهمترين تصميمات انتخاب بهترين روش درمان است. ممكن است در مورد ازمايشات باليني براي درمان تومورمغز و نخاع چيزهايي شنيده باشيد. يا ممكن است فردي در تيم مراقبيت شما به شما در مورد ان گفته باشد.

آزمايشات باليني مطالعات تحقيقاتي بسيار كنترل شده هستند كه در بيماران داوطلب انجام مي شود. ان ها انجام شده اند تا پيش بيني نزديكتري را براي بهبود درمان هاي جديد يا فرايندها بدهند.

ازمايشات باليني شيوه اي براي درمان هاي جديد هستند. گاهي اوقات ان ها مي توانند تنها شيوه براي دسترسي به برخي درمان هاي جديد تر باشند. ان ها اغلب بهترين راه براي پزشكان هستند تا روش هاي بهتر براي درمان تومورهاي مغز و نخاع يادبگيرند. ان ها هنوز براي هركسي درست نيستند.

اگر دوست داريد چيزهاي بيشتري در مورد ازمايشات باليني كه ممكن است براي شما صحيح باشد ياد بگيريد، اگر كلينيك يا بيمارستان شما ازمايشات باليني را انجام مي دهد، با سوال از ان ها شروع كنيد.

نيازهايي هستند كه بايد براي شركت در ازمايشات باليني براورده كنيد. اگر براي ازمايشات باليني صلاحيت داشته باشيد، به خود شما بستگي دارد كه وارد ان شويد يا نه.

مي توانيد براي كسب اطلاعات بيشتر با يك متخصص مغز و اعصاب خوب مشورت كنيد.

بهترين روش هاي كاشت ابرو

۱۰۸ بازديد

كاشت ابروي طبيعي يكي از روش هاي نوين زيبايي به شمار مي آيد .امروزه عمل هاي زيبايي به دو صورت مورد توجه هستند نخست عمل زيبايي صرفا جهت ايجاد تنوع يا بهبود وضعيت ظاهري افراد و دوم به عنوان يك عمل ترميمي در راستاي جبران نقصان ابرو كه مي تواند به علت ضربه يا آسيب ناحيه ي ابرو، كم پشتي مادرزادي ابروها ، ريزش ابرو و يا به عنوان علائم برخي بيماري ها باش

كاشت ابروي طبيعي به عنوان يك عمل زيبايي تقريبا نوظهور با فناوري عجين است و به خودي خود يكي از متدهاي جديد زيبايي به شمار مي آيد. به طبع با توجه به اين امر روش هاي بسياري جهت انجام دارد. هر كدام از اين روش ها ممكن است با توجه به ويژگي هايي كه فرد مورد پيوند دارد، استفاده شود كه اين امر در كلينيك هاي معتبر پوست و مو و توسط پزشكان و متخصصين حرفه اي تشخيص داده مي شود.

شيوه انجام روش هاي كاشت ابرو عمدتا شبيه يكديگر مي باشند كه در برخي جزئيات متفاوت بوده و برخي ديگر با پيشرفت فناوري گسترش داده شده است و پيشرفت كرده است. معروفترين روش كاشت ابرو FIT و FUT مي باشد. اين روش ها بيشتر زماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه بخواهند از موهاي ضخيم تر جهت پيوند استفاده نمايند كه در آن شكاف هايي در جهت رشد ابرو به منظور كاشت آن ايجاد مي شود.

روش FUE  نيز روش ديگري است كه زماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه از موهاي نازكتر جهت پيوند استفاده مي شود كه در اين روش زخم ايجاد نمي شود و نيازي به مراقبت هاي بعد از عمل نخواهد داشت. در حال حاضر جديدترين تكنيك كاشت ابرو كه مبتني بر آناليز موهاي سر و ابرو است و بهترين موها جهت پيوند انتخاب مي كند، روش  Super FUE نام دارد كه در كلينيك هاي پوست و موي معتبر معدودي انجام مي شود.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد بهترين روش كاشت ابرو و هم چنين انتخاب يك روش مناسب بهتر است با يك متخصص كاشت مو خوب مشورت كنيد.

 

مشكلات تغذيه اي كودك: رد كرد غذاهاي مورد علاقه.

۱۱۳ بازديد

مشكل

اگر يك كودك هجده ماهه داريد  و در ۶ ماه گذشته يعني از زمان كه حدودا كودك يك ساله  بوده با خوشحالي در هر وعده شير ميل مي كرده است. اما امروز صبح به نظر مي رسد دوست ندارد شير بنوشد.

چه كاري از عهده ­ي شما ساخته است

اگر كودكتان ناگهان ديگر يك خوراكي مورد علاقه­ اش را نمي­خورد، مسئله را بزرگ نكنيد. با اين كار شايد مي خواهد استقلال خود را ثابت كند.

براي مطالعه بيشتر : تغذيه كودك شش ماهه

بدون زور و اجبار غذا را به او تعارف كنيد، گاهي شايد تصميم بگيرد تا تعارف شما را قبول كند. اگر آن ماده­ ي خوراكي مهم به شمار مي ­آيد، مثلاً شير، همچنان به او پيشنهاد دهيد كه چيزهايي كه شير دارند مثل ماست و پنير را ميل كند.

شايد او تصميم گرفته از سبزيجات دوري كند قضيه را بزرگ نكنيد. از ميوه استفاده كنيد. مثلاً گرمك يا طالبي، كه مقادير زيادي بتاكاروتن دارند كه در بدن به ويتامين A تبديل مي شوند كه ماده­ اي مغذي موجود در سبزيجات زرد و قرمز است.

براي معرفي سبزيجات زيرك باشيد. شايد دلتان بخواهد به او التماس كنيد تا يك غذا را بخورد، اما اين ها هرگز در بلند مدت مؤثر واقع نخواهند شد. كافيست سبزيجات سرسفره يا ميز باشد و خودتان ميل كنيد تا از شما الگوبرداري كند.

خلاقيت به خرج دهيد. مثلاً ميلك شيك درست كنيد و مثلاً پنير سبزي به او بدهيد تا نتيجه بگيريد. از استقلال بخرج دادن وي سود ببريد. بگذاريد خودش در ليوان شير بريزد (البته با كمك شما) يا خودش روي سالاد كلم سس بريزد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد رشد كودك يك ماهه تا كودك يك ساله مي توانيد به سايت بهداشت  و سلامت نسخه مراجعه كنيد.

 

شباهت و تفاوت جراحي لاغري با ليپوساكشن

۱۲۰ بازديد

شباهت عمل ليپوساكشن و جراحي لاغري

هر دو عمل از لحاظ آمادگي پيش از عمل، بيهوشي و زمان ريكاوري و بهبودي مشابه هم هستند. در جاهايي كه برش ايجاد شده يا پوست شكافته شده، ممكن است جاي زخم به وجود آيد. براي مراقبت از اين جاي زخم، بايد چند روز را به استراحت مطلق اختصاص دهيد.

مقايسه جراحي لاغري و ليپوساكشن از لحاظ پايبندي به رژيم غذايي و توصيه هاي جراح

ما بعد از هر جراحي لاغري ( عمل اسليو معده ، عمل ساسي معده و...)  به بيمار يك برنامه غذايي ميدهيم كه بيمار ملزم به رعايت آن است. رژيم ابتدا آبكي است و پس از چندين هفته بيمار ميتواند با گذار از رژيم پوره اي و نرم، غذاهاي جامد را نيز بخورد. ما به بيماران ميگوييم كه مراقب خورد و خوراك خود باشند و ابدا پرخوري نكنند. زيرا امكان آسيب به معده و كش آمدن آن حتي بعد از عمل لاغري نيز وجود دارد.  بيماران آگاهي دارند كه چه مقدار بايد غذا بخورند تا معده خود را بزرگ نكنند يا به نتايج احتمالي ناشي از جراحي آسيب نرسانند.

بيماراني كه تحت ليپوساكشن قرار ميگيرند وظيفه دارند وزن ايده آل خود را حفظ كنند تا نتايج حاصل از ليپوساكشن برايشان دائمي باشد در غير اين صورت نتايج با شكست مواجه ميشوند و ممكن است در نواحي از بدن مثل بخش هايي از شكم دوباره چاق شود يا توده چربي تشكيل شود. حدود چهار هفته پس از عمل ليپوساكشن ، بروز تورم و كمي التهاب ميتواند طبيعي باشد. بيمار بايد به طور منظم ورزش كند و رژيم غذايي سالمي داشته باشد.

مقايسه ليپوساكشن و جراحي لاغري از نظر ميزان موفقيت عمل

ليپوساكشن ميتواند با شكست مواجه شود و اگر اينگونه شد نياز به تمديد عمل است تا چربي هاي ناحيه اي برداشته شوند. كه اين خطرناك است. زيرا هم شكم و بخش هايي كه دوباره تحت عمل قرار ميگيرند دستكاري مجدد ميشوند و هم بيمار دوباره تحت تاثير داروهاي بيهوشي قرار ميگيرند. اما عمل جراحي لاغري تقريبا هميشه موفقيت آميز است و امكان ندارد شخص دوباره به حالت سابق برگردد.

از بين ليپوساكشن و عمل جراحي لاغري كدام را انتخاب كنم؟

همانطور كه گفته شد ساكشن كردن چربي ها راه حل مناسبي براي لاغري نيست. زيرا اصلا كاربرد آن چيز ديگري است. مهمترين كاربرد و مزاياي عمل ليپوساكشن تنها آب كردن توده و بافت چربي بخش هايي از بدن است كه با ورزش و رژيم غذايي نتوانسته ايم چربي را در آن نواحي از بين ببريم. بنابراين كسي كه چاقي مفرط دارد نميتواند دل به عمل ليپوساكشن ببند. و بايد دست به دامان جراح لاغري شود تا عمل جراحي لاغري رويش صورت بگيرد.

عمل جراحي لاغري در يك دوره معقول شما را لاغر ميكند و تمام بيماري هايي كه ممكن است در اثر چاقي در شما شكل گرفته باشد را يكي پس از ديگري ريشه كن ميكند يا علايم آن ها را كاهش ميدهد. از همه مهمتر اين عمل درصد موفقيت بالايي دارد و تقريبا شما را به صورت دائمي لاغر ميكند.

بنابراين اگر چربي موضعي و ناحيه داريد بهترين عمل لاغري براي شما عمل ليپوساكشن است. و اگر با چاقي مفرط تمام بدن مواجه هستيد، بهترين عمل لاغري براي شما جراحي چاقي است كه توسط متخصص جراحي لاغري  صورت مي‌گيرد.

 

آشنايي با نام اجزاي ارتودنسي

۹۶ بازديد

هنگامي كه براي مشاوره به بهترين متخصص ارتودنسي در شهر خودمراجعه مي كنيد( مثلا بهترين متخصص ارتودنسي در كرج )، ممكن است اصطلاحات ناآشنايي مربوط به تشخيص و روند درمان بشنويد. با اينكه متخصص ارتودنسي بايد تمام مواردي را كه براي بيمار ابهام برانگيز است، توضيح دهد اما بهتر است بيمار قبل از ارتودنسي اطلاعاتي راجع به درمان ارتودنسي پيدا كند.

بريس ارتودنسي: 

هر ابزاري كه به منظور تنظيم موقعيت فك، حركت دادن و ثابت نگه داشتن دندان ها طراحي شده باشد را بريس ارتودنسي مي گويند. اين ابزار ها مي توانند متحرك باشند يا به صورت دائمي يا نيمه دائمي روي دندان ها قرار بگيرند.

بند:

بند ها حلقه هايي فلزي هستند كه اغلب به رنگ دندان هاي آسياب (كوچك و بزرگ) كه قرار است به آن متصل شوند، در مي آيند. بند ها در اندازه هاي متفاوتي موجود هستند كه متخصص ارتودنسي با توجه به اندازه دندان بيمار، بند مناسب را انتخاب و دور دندان قرار مي دهد.

سيم ارتودنسي (آرچ واير)

سيم اصلي ارتودنسي كه با نام آرچ واير نيز شناخته مي شود، به شكل انحناي خاص دهان ساخته شده و به براكت هاي هر دندان متصل مي شود. سيم ارتودنسي فشار مداومي را به براكت ها و دندان ها وارد مي كند كه به مرور زمان آنها را به موقعيت اصلي شان باز مي گرداند.

براكت

در واقع براكت ها كار اصلي كشيدن يا هل دادن دندان ها را انجام مي دهند. آنها به طور مستقيم روي دندان ها سوار مي شوند و سوراخ كوچكي براي رد شدن آرچ واير ها دارند. براكت ها انواع مختلفي دارند و مي توانند از نوع فلزي يا سراميكي شفاف باشند.

فنر مارپيچ (اسپرينگ)

فنر مارپيچ روي سيم ارتودنسي و مابين براكت ها قرار مي گيرد. فنر ارتودنسي بين دو براكت فاصله ايجاد كرده و دو دندان كنار هم را در يك فك جدا مي كند.

نگه دارنده (ريتينر)

پس از اتمام هر يك از انواع ارتودنسي ( ارتودنسي ثابت يا متحرك) از ريتينر براي ثابت نگه داشتن نتايج ارتودنسي استفاده مي شود.

وكس:

بيماران مي توانند براي جلوگيري از خراشيده شدن لب ها يا بافت هاي نرم دهان، روي براكت ها يا هر يك از قسمت هاي آزاردهنده ي بريس، نوعي وكس مخصوص قرار دهند.

براي مطالعه بيشتر: مجله اينترنتي ارتودنسي دندان

مهم ترين مشكلات ارتودنسي دندان

۶۴ بازديد

اردتودنسي دندان يكي از مهم ترين و اساسي ترين شاخه هاي تخصص در دندانپزشكي است. حوزه درماني اين تخصص رسيدگي به تغييرات چيدمان دندان و نحوه قرارگيري دندان ها نسبت به فك ديگر و همين طور چگونگي رشد فك بيمار مي باشد.

اساسي ترين مشكلات ارتودنسي

مشكلات و عارضه هاي بسياري وجود دارد كه مي تواند سبب مراجعه فرد به متخصص ارتودنسي گردد. اگر مشكلات ارتودنسي دندان به موقع درمان نشود ممكن است ناهنجاري هاي فراواني را سبب شود. پس براي درمان مشكلات ارتودنسي مراجعه به يك كلينيك دندانپزشكي مناسب و همين طور متخصص داراي صلاحيت كاري است كه بيمار بايد انجام دهد.

1- رشد نامناسب فك بيمار 

طبق نظر متخصصان بهترين سن براي درمان مشكلات ارتودنسي 7 سالگي است. از آنجايي كه اكثر مشكلات ارتودنسي تحت الشعاع رشد فك هستند ، در سنين پايين آسان تر و راحت تر درمان مي شوند. درمان در سنين پايين تر در بيشتر موارد باعث كوتاه شدن طول درمان و همچنين كمتر شدن هزينه درمان مي گردد.

در سنين 7 سالگي چنانچه فك فرد با مشكلاتي مواجه باشد و يا چيدمان دندان هاي كودك مرتب نباشد ، اين در واقع اخطاري است براي مراجعه به متخصص و كلينيك دندانپزشكي اطفال جهت درمان به موقع.

2- نا مرتب بودن دندان ها 

هميشه گفتيم كه داشتن لبخندي دلنشين در گرو داشتن دندان هايي زيباست. پس نا مرتب بودن دندان ها ممكن است موجب ناراحتي و پايين بودن ميزان اعتماد به نفس فرد شود. به همين منظور مي توان با مراجعه به ارتودنس متخصص اين مشكلات را درمان كرد.

در بسياري از موارد علاوه بر نا مرتب بودن دندان ها فواصل بين دندان ها خود مي تواند عاملي براي مراجعه به پزشك باشد كه با روش هايي نظير لمينت دندان قابل درمان خواهد بود.

3- خالي بودن جاي دندان هاي كشيده

خالي بودن جاي دندان هاي كشيده يا به عبارتي بي دنداني يكي از عمده ترين دلايل مراجعه به ارتودنس جهت درمان بي دنداني است. روشي كه امروزه براي درمان اين مشكل به كار مي رود روش هايي مثل ايمپلنت دندان ، بريج دندان و … مي باشد. انتخاب يك دندانپزشك حاذق براي درمان مشكل بي دنداني يك امر ضروري است.

4- مشكلات مربوط به رعات بهداشت دهان و دندان

از آنجايي كه رسيدگي به دندان هاي كج و نا مرتب و درمان اين مسائل از جمله فعاليت هاي حوزه ارتودنسي است، پس مشكلات مربوط به بهداشت دهان و دندان هم مي تواند سبب مراجعه بيمار به پزشك ارتودنس گردد.

از كجا بفهمم كه من نياز به درمان ارتودنسي دارم؟

۵۵ بازديد

گاهي اوقات تشخيص برخي از علائم مبني بر نياز به درمان ارتودنسي بسيار ساده است، اما گاهي اوقات تشخيص اين علائم كار ساده‌اي نيست. شناسايي علائمي كه نشان دهنده نياز به درمان ارتودنسي است مي‌تواند به شما براي حفظ سلامت دهان و زيبا شدن لبخندتان كمك كند.

علائمي كه نشان مي‌دهد ممكن است به بريس نياز داشته باشيد

دندان‌هاي شلوغ

شلوغي بيش از حد دندان‌ها، يكي از علائم مهم نياز به استفاده از بريس است. شلوغي بيش از حد دندان‌ها هم بر زيبايي دهان و دندان تاثير مي‌گذارد، و هم مي‌تواند سلامت دهان و دندان را تهديد كند.

فاصله بين دندان

فاصله بين دندان‌ها نشان مي‌دهد كه فك بالا و پايين تناسب خوبي با يكديگر ندارند، به اين وضعيت مال‌ اكلوژن گفته مي‌شود. ژنتيك، مكيدن انگشت شست، تشكيل بافت دهان، و مواردي از اين قبيل مي‌توانند باعث ايجاد فاصله بين دندان‌ها شوند. بستن فاصله بين دندان‌ها مي‌تواند به بهبود زيبايي لبخند و رفع مشكل مال‌اكلوژن كمك كند

مشكلات مربوط به بايت

منظور از بايت، نحوه قرار گرفتن دندان‌هاي بالا و پايين و ارتباط آنها هنگام بسته بودن دهان است. هفتاد درصد از جامعه از مشكل مال‌اكلوژن رنج مي‌برند -نامرتبي دندان‌ها- و نمي‌توان نسبت به اين حالت بي‌توجه بود. وضعيت نامناسب دندان‌ها مي‌تواند باعث از بين رفتن دندان، بروز مشكلات مربوط به فك (درد مفصل فكي گيجگاهي)، و سردردهاي مزمن شود. مال‌اكلوژن مي‌تواند باعث آسيب ديدن دندان شود زيرا موقع حرف زدن يا جويدن غذا، دندان‌ها روي يكديگر كشيده مي‌شوند

مشكلات مربوط به جويدن و حرف زدن

موارد شديد مال‌اكلوژن مي‌توانند بر نحوه جويدن و قورت دادن غذا، و حرف زدن تاثير بگذارد. آيا تاكنون براي شما يا فرزندتان پيش آمده است كه موقع جويدن غذا، گونه يا سقف دهان خود را گاز بگيريد؟ آيا تاكنون براي شما پيش آمده است كه موقع جويدن غذا در كل صورت يا فك خود احساس ناخوشايندي داشته باشيد و دندان‌هاي شما با يكديگر تناسب نداشته باشند؟ آيا شما يا كودكتان براي بيان برخي كلمات خواص مشكل داريد؟ اگر پاسخ شما به هر يك از اين سوالات، بله است بايد بدانيد كه به بريس نياز داريد. و بايد به يك متخصص ارتودنسي مراجعه كنيد(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

راديو تراپي براي تومورهاي مغز و نخاع

۱۱۳ بازديد

راديو تراپي از اشعه هاي انرژي بالا يا ذرات كوچك براي كشتن سلول هاي سرطاني استفاده مي شود. اين نوع از درمان توسط يك متخصص مغز و اعصاب خوب تجويز و توسط پزشكي به نام انكولوژيست راديو ارائه مي شود. راديو تراپي مي تواند در موقعيت هاي مختلفي استفاده شود:

  • بعد از جراحي براي كشتن سلول هاي تومور باقي مانده
  • به عنوان درمان اصلي اگر جراحي گزينه ي خوبي نباشد و داروها موثر نباشند.
  • براي جلوگيري يا از بين بردن نشانه ها

انواع راديو تراپي

در بيشتر موارد، اشعه روي تومور از يك منبع بيروني بدن متمركز شده است. به اين EBRT يعني درمان اشعه ي پرتو بيروني گفته مي شود. اين نوع از راديو درماني بيشتر شبيه اشعه ي ايكس است، اما دوز اشعه بالاتر است.

راديو درماني منسجم سه بعدي: كاربردهاي CRT سه بعدي منجر به ازمايشات عكس برداري از قبيل MRI و كامپيوترهاي مخصوص براي نقشه كشي محل تومور به دقت مي شود. پرتوهاي تابشي متعدد سپس شكل ميگيرند و از جهات مختلف به تومور مي رسند. هر پرتو به تنهايي ضعيف است، كه باعث مي شود اسيب به غشاي طبيعي كمتر شود، اما همگرايي پرتوها در تومور دوز بالايي را از تابش در ان جا مي دهد.

راديو درماني تنظيم شده ي شدتي: IMRT شكل پيشرفته اي از درمان سه بعدي است. اين روش از يك ماشين كامپيوتري استفاده مي كند كه در اطراف بيمار در حين انتقال پرتوها حركت مي كند. همگام با شكل دادن به پرتوها و رساندن ان ها به تومور از زواياي متعدد، شدت پرتوها مي تواند براي محدود كردن دوز براي رسيدن به غشاهاي نرمال حساس تر تنظيم شود. اين مي تواند باعث شود كه پزشكان دوز بالاتري زا به تومور انتقال دهند. بيشتر بيمارستان هاي اصلي و مراكز سرطان اكنون از اين نوع استفاده مي كنند.

راديو درماني پرتو منسجم پروتون: پرتو درماني پروتون مربوط به CRT سه بعدي است و از روش مشابهي استفاده مي كند. اما به جاي استفاده از اشعه ي ايكس، پرتوهاي پروتون را روي تومور متمركزمي كند. پروتون ها بخش هاي مثبت اتم ها هستند. برخلاف اشعه ي X، كه انرژي را هم قبل و هم بعد از برخورد به هدف ازاد مي كند، پروتون ها باعث اسيب كمي به غشاهايي مي شوند كه عبور مي كنند و سپس انرزي را بعد از طي مسافت خاصي ازاد مي كنند. پزشكان مي توانند از اين ويژگي براي انتقال تابش بيشتر به تومور استفاده كنند و اسيب كمتري به غشاهاي مجاور وارد اورند.

 

تفاوت كاشت ابرو به روش FUT با FUE

۶۰ بازديد

كاشت ابروي طبيعي يكي از روش هاي نوين زيبايي به شمار مي آيد .امروزه عمل هاي زيبايي به دو صورت مورد توجه هستند نخست عمل زيبايي صرفا جهت ايجاد تنوع يا بهبود وضعيت ظاهري افراد و دوم به عنوان يك عمل ترميمي در راستاي جبران نقصان ابرو كه مي تواند به علت ضربه يا آسيب ناحيه ي ابرو، كم پشتي مادرزادي ابروها ، ريزش ابرو و يا به عنوان علائم برخي بيماري ها باشد.

همانگونه كه ذكر شد كاشت ابرو با توجه به گستره ي فناوري و پيشرفت علم در زمينه ي زيبايي روش هاي مختلفي دارد و يكي از روش ها روش FUT مي باشد كه زماني از آن استفاده مي شود كه بخواهند از موهاي ضخيم تر جهت پيوند ابرو استفاده نمايند . بدين صورت كه معمولا موها از ناحيه ي پشت سر يا گوش به صورت فوليكول هاي تكي برداشته شده و در محل ابرو در جهت رشد آن ها در شيارهايي قرار داده مي شوند .

روش FUE يكي ديگر از روش هاي كاشت ابرو مي باشد كه روش مدرني به شمار مي آيد . اين روش هنگامي مورد استفاده قرار مي گيرد كه بخواهند از موهاي نازك تر جهت پيوند استفاده نمايند و اغلب موها به صورت  يك نوار از ناحيه پشت گردن برداشته شده در حالي كه در امتداد ابروها برش هاي ميلي متري ايجاد شده ، موهاي جدا شده در آن قرار مي گيرد . هر دوي اين روش ها نياز به درمان هاي مراقبتي خيلي خاص و پيچيده اي ندارند.

اما روش FUE نسبت به FUT مراقبت هاي كمتري را مي طلبد به طوري كه مي توان گفت تقريبا نيازي به مراقبت هاي درماني پس از عمل ندارد . در هر صورت استفاده از هريك از بهترين روش كاشت ابروبراي افراد مورد پيوند  تنها با تشخيص يك متخصص كاشت مو خوب مي باشد.